5 hjælpemidler til dig der ønsker en vegansk livsstil

0

 

Veganisme og veganere fylder efterhånden mere og mere i vores alles bevidsthed. Det er blevet en trend at leve i det såkaldte slow-living, hvor der er plads til fordybelse, og hvor ikke-materialistiske ting prioriteres i høj grad.

Hvis du også har hørt om den veganske livsstil og i lang tid har ønsket at overgive dig til den, men alligevel har svært ved at udleve den fuldstændig, er du ikke alene. Rigtig mange ønsker at være veganere eller i hvert fald at blive mere veganske, men har svært ved at fuldføre overgangen.

I denne artikel får du derfor nogle gode tips og hjælpemidler, som du kan tage i brug, hvis du ønsker at være veganer og samtidig ønsker, at overgangen skal være simpel og smertefri.

1.      Husk hvorfor du valgte veganisme

Alt nyt er ofte svært. Særligt en ny livsstil kan være svær at fuldføre, og det er derfor vigtigt, at man husker på de ting, der gjorde, at man valgte at gå ind i det til at starte med. Når motivationen halter, og det er nemmere at gøre, som man er vant til, skal man i stedet sætte sig ned og tænke over, hvad der motiverede til en omlægning af livsstil.

2.      Find dine favoritter

Madvare-favoritter

Når man er på slankekur, hjælper det nogle gange at finde en favoritmad, et favoritmåltid eller en favorit træningsøvelse. Det samme kan tages med, når man er på vej til at blive veganer. Man vil hurtigt opleve, at der findes et hav af muligheder for veganere – både inden for drikkevarer, restauranter og dagligvarer. Der findes veganske kosttilskud – ja selv veganske kondomer. Find en favorit og nyd de mange muligheder – det er nemlig også med til at motivationen opretholdes.

3.      Hav tålmodighed

Det er sjældent, at en livsstilsomlægning sker over night. Det er derfor også afgørende, at man har tålmodighed. Det er svært at gøre sin livsstil fuldstændig vegansk fra den ene dag til den anden, og det kan også være med til at skyde motivationen i bund. Hvis man i stedet for tager overgangen til veganisme gradvist, kan det virke mere overskueligt, og så er der også tid til at fejre de små sejre og succeser. Husk dog altid at have slutmålet i hovedet og sæt nye mål løbende.

4.      Respekter ikke-veganere

Ligesom du som fremtidig veganer vil sætte pris på at blive respekteret for dine valg, så forventer ikke-veganere det samme. I overgangen til veganisme kan det være svært at slappe af blandt ikke-veganere. Det er helt normalt, og det betyder, at du går helhjertet ind i din nye livsstil. Når du lærer at være afslappet blandt ikke-veganere, bliver overgangen meget nemmere.

5.      Oprethold motivationen både efter fiasko og succes

Oprethold motivationen som veganerDe fleste af os ved godt, at motivationen ofte peeker, når vi har haft succes. Med konkrete og håndgribelige mål vil du opleve at få succeser, hvor du er stolt af dig selv, og det sætter gang i den fremtidige motivation. Det er dog også næsten helt sikkert, at du vil opleve fiaskoer i din rejse mod at blive veganer. Det er dog vigtigt, at de små fejltrin ikke får dig ned med nakken, og får dig til at opgive. Find motivationen inderst inde – også når du har fejlet.

Share.

Leave A Reply