Få et bedre helbred – sådan kvitter du cigaretterne  

0

 

Rigtig mange rygere har en intention om, at de gerne vil stoppe med at ryge. Det er bare rigtig svært. Mange ved måske ikke, hvordan de griber det bedst an, eller hvor de skal starte.

For nogle rygere vil en kold tyrker virke, men det er de færreste, som kan holde rygestoppet ved lige. Er du en af dem, som har prøvet utallige gange at stoppe, for herefter at begynde nogle uger senere? Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du kvitter rygningen en gang for alle.

Start med at fastsætte en dato for rygestoppet

Det er alt for nemt blot at sige, at du starter på mandag og så hele tiden udskyde det. Hvis du derimod sætter en fast dato for, hvornår du gerne vil være røgfri, så er du mindre tilbøjelig til at udskyde starten. Her er det en god idé også at lave delmål. Som med mange andre ting, kan det være svært at visualisere sit endelige mål, hvis du ikke har en decideret plan for, hvordan du når derhen. Lav derfor konkrete delmål som er realistiske, og som du ved, du kan overkomme.

Find ud af, hvorfor du vil stoppe

Fordelene ved et rygestop er mange, men det er vigtigt, at du finder ud af, hvorfor du gerne vil stoppe. Vil du gerne være et bedre forbillede for dine børn? Er helbredet i fare? Er det for dyrt? Hvad end der motiverer dig, kan du notere ned på en liste og hænge synligt frem for dig selv. På den måde bliver du mindet om, hvorfor du er i gang og kan tænke på målet, hvis du er ved at give op.

Nedtrap din rygning

Som nævnt er det de færreste rygere, som kan tage en kold tyrker og helt kvitte cigaretterne fra den ene dag til den anden. Derfor kan du med fordel nedtrappe din rygning over noget tid. Hvis du f.eks. ryger 20 cigaretter om dagen, kan du skære det ned til 15 eller 10. Det anbefales at bruge 10 dage til nedtrapningen, men der findes også kortere og længere tid. Mærk efter og se, hvad der føles rigtigt for dig.

Tag fat i en ven

Har du en ven der også gerne vil stoppe med at ryge? Så tag fat i vedkommende, og motivér hinanden til at holde ved. Det kan være befriende at have en, som går igennem det samme som dig, og på den måde får du måske mere lyst til at holde ved rygestoppet, når I er fælles om det.

Fortæl åbent om dit rygestop

At stoppe med rygning alene uden at have nogle at snakke med, eller få støtte fra, gør det ikke lettere. Derfor kan det være en god idé at fortælle din familie og dine nærmeste venner, at du er gået i gang med et rygestop. De vil hjertens gerne støtte dig i din proces og motivere dig, når du er ved at falde i.

Brug rygestopprodukter

Rygere er afhængige af nikotin, og derfor kan det være en fordel at benytte sig af hjælpemidler designet til rygestop. Her er mulighederne mange, og du kan vælge imellem både nikotinplaster, tyggegummi, inhalator, sugetabletter eller mist.

På et apotek online finder du et stort udvalg af forskellige rygestopprodukter fra forskellige mærker. Du er måske nødt til at prøve dig frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for dig. Alternativt kan du spørge personalet på et apotek online, som kan hjælpe dig med at finde de produkter, som passer ift. din afhængighed.

Tænk positive tanker

Hvis du er ved at falde i, og virkelig trænger til en cigaret, skal du stoppe op og tænke andre tanker. Tænk positive tanker omkring det at være røgfri, og hiv fat i listen over, hvorfor du gør det. Tænk også gerne på gode minder eller andre gode ting, som kan lede tankerne væk fra rygetrangen.

Dyrk motion

Når du stopper med at ryge, vil du også opleve forskellige abstinenser. Motion udløser stoffet endorfin, som kan være med til at holde abstinenserne og evt. stress forbundet med rygestoppet for døren. Desuden vil du måske opleve, at du kan gå/løbe/motionere mere eller længere som følge af rygestoppet.

Share.

Leave A Reply