Fisken på disken – danskerne spiser stadig ikke nok fisk til hverdag

0

 

Selvom de fleste danskere godt ved, at det er sundt at spisefisk, så er det ikke mange danskere, der rent faktisk ender med at gøre det.Anbefalingen fra mange steder som Fødevarestyrelsen og de officielle kostråd og Hjerteforeningenbare for at nævne et par stykker, anbefaler at man spiser mere fisk.

Den gode tommelfingerregel er at spise fisk 2 gange om ugen, så vil de fleste få dækket den mængde af fisk, som de bør indtage i løbet af en uge. En analyse fra Coop fra 2017 pegede på, at kun 30 procent fik fisk til aftensmad mindst en gang om ugen, så der er et stykke vej op til anbefalingerne for befolkningen generelt.

Fisk indeholder en række forskellige stoffer, som er rigtig gode for vores krop, og nogle af dem er såkaldt essentielle fedtsyrer – nemlig Omega-3 fedtsyrer og også Omega-6. Det er nok et navn, du har hørt før, for det er dem, der er tæt forbundet med fiskeolie som kosttilskud.

Det er også dem, der er forbundet med levertran, hvis dine forældre har brokket sig over at være tvunget til at drikke det som barn.

Fiskeolie som kosttilskud er ikke det samme som fisk

Når nu vi ikke spiser så meget fisk i Danmark, kan man let forfalde til at tage fiskeolie som kosttilskud i stedet. Der er mange forskellige producenter af fiskeolie, som spænder fra mærker som Eye-Q, der kun laver fiskeolie og til mærker som Apovit, der laver mange forskellige kosttilskud og vitaminpiller.

For det første er det værd at holde øje med, hvor meget fiskeolie der er i de forskellige mærkers pakninger, for det varierer nemlig fra mærke til mærke.

For det andet er det tilrådeligt at spise faktiske fisk i stedet for at kaste sig over fiskeolien. Det kræver selvfølgelig, at man kan få fisk ned, og i nogle familier kan det være en udfordring at få al madlavning til at gå glat, så der er noget praktisk, som betyder, at fiskeolie som kosttilskud stadig er en god ide. Men rigtige fisk er at foretrække, når det er muligt.

Fiskeolie kan også have en fordelagtig virkning på nogle typer gigt, og det er et andet eksempel på, at man med fordel kan tage fiskeolietabletter i nogle tilfælde, selvom rigtige fisk er bedst.

Makrel

De aktive fisk er de fedeste – og det er godt

Hvis man gerne vil ud og skaffe sig noget fisk for at få opfyldt ugens fiskeoliekvote, så bør man gå efter de fede fisk. De er nemlig rigest på de fedtsyrer, man skal bruge, så her får man fyldt depoterne bedst op med den fiskeolie, man skal bruge.

Typisk er det de fisk, der er lidt mørkere i kødet, som er de mest fede fisk, fordi det er de mere aktive fisk. Det er nemlig i de mere aktive fisk, der er flest råde muskelfibre, og de er særligt rige på de stoffer, vi skal bruge.

En fladfisk som en rødspætte er typisk ikke særlig aktiv og derfor meget lys i kødet, mens en tun eller en makrel er mere aktiv og er mørkere. Og det er en god ting.

Del denne artikel

Leave A Reply