Sådan holder du dig i form under Coronakrisen

0

 

Rigtig mange danskere tilbringer i øjeblikket meget af deres tid derhjemme, da store dele af Danmark er lukket ned på grund af Coronavirussen. Det betyder også for mange, at de går glip af deres træning, fordi fitnesscentrene holder lukket for at mindske smitten.

Men selvom træningscentrene har lukket, og du går derhjemme det meste af dagen, betyder det ikke, at du behøver at sætte din træning helt på pause. Der er nemlig mange muligheder for at fortsætte din træning både udenfor og indenfor hjemmets fire vægge.

Lav hjemmetræning

Der findes mange træningsformer, du kan lave derhjemme på stuegulvet. Du kan blandt andet dyrke yoga, danse eller lave styrketræning. Det kræver blot, at du har plads på stuegulvet. Fordi det ikke er muligt med fællestræning i det offentlige rum, er mange træningsinstruktører desuden begyndt at lave livestreams eller lægge videoer op med deres undervisning på de sociale medier, netop så det er muligt at få lidt træning ind i hverdagen, nu hvor de fleste er isolerede i deres hjem.

Både på Facebook, Instagram og YouTube er det derfor også muligt at se træningsvideoer, deltage i livestream træning eller få et hjemmetræningsprogram, som du kan træne efter, fra både private træningsinstruktører og fitnesskæder. Der er derfor rig mulighed for at få lidt træning ind i hverdagen hjemme i stuen, uanset om det skal være yoga, dans eller styrketræning.

Hvis du gerne vil lave noget styrketræning, kan du lave disse velkendte øvelser hjemme på stuegulvet: Armbøjninger, sprællemand, planke, squat, rygbøjninger og mavebøjninger. Hver øvelse laves i 30 sekunder, hvorefter alle øvelserne gentages 3-5 gange. Hold gerne en lille pause mellem hvert set.

Løb eller gå en tur

loeb

Selvom store dele af Danmark er lukket ned, betyder det ikke, at du er tvunget til at blive indenfor derhjemme. Faktisk er det en rigtig god idé at gå eller løbe en tur udenfor og nyde det gode vejr. Det giver dig både mere energi og luft til hovedet i en periode, hvor du ellers tilbringer meget af din tid indendørs derhjemme.

Gå, løb eller cykling er gode motionsformer her under Coronakrisen, da det ikke er kontaktsportsformer. Du får derfor både motion, luft og D-vitamin, uden at du er i tæt kontakt med andre mennesker. Hvis du er ude at gå, er det en god idé at gå i et rask tempo i minimum 30 minutter og gerne en time, hvis du vil have mest muligt ud af din gåtur. Vil du i stedet gerne løbe, så løb i ca. 30 minutter tre-fire gange om ugen og helst alene, så du undgår at smitte eller blive smittet af din løbemakker. Når du er ude at gå, løbe eller cykle er det i det hele taget vigtigt at holde afstand til andre mennesker for både din egen og andres sikkerhed.

Hvis du vil være sikker på, at du på trods af Coronakrisen får nok motion og får gået minimum 10.000 skridt om dagen, kan det være en god idé at benytte en skridttæller. Mærket Omron har lavet forskellige skridttællere, der både kan måle den totale mængde tilbagelagte skridt samt aerobiske skridt (rask gang). Det gør det muligt for dig at følge med i, hvor mange almindelige skridt du tager i løbet af en dag, samt hvor mange skridt du tager, når du er ude på en rask gåtur.

Share.

Leave A Reply