Tænk dig om, inden du hopper på en bølge – se bare superfood

0

 

Du har nok hørt om superfood, hvis du har været på nettet inden for de sidste par år. Det er en trend, som har været undervejs i nogle år, men som er for nedadgående nu, der handler om, at nogle bestemte frugter, grøntsager, bær eller kornsorter bliver betragtet som så meget bedre end andre, at de har fået et nyt tilnavn – superfood.

Man kan også godt støde på fordanskningen supermad, men intentionen er det samme. Meningen er at positionere nogle fødevarer som markant bedre end andre. Underforstået er så, at man bør spise dem i stedet for og så bliver man sund.

Spørgsmålet er så bare, om superfoods er en garanteret vej til sundhed, eller om det måske i højere grad handler om markedsføring. Svaret ligger måske et sted imellem, men man støder ikke på begrebet i lige så høj grad i dag, som man gjorde for nogle år siden.

Det har nemlig vist sig, at selvom det blev slået stort op, har effekterne været små eller ikkeeksisterende. Det er et godt eksempel på, at man ikke skal hoppe blindt med på de nye diller, når det kommer til sin kost og sin sundhed.

Diæter og kure kommer og går

Det kan være en jungle at finde ud af, hvilke kure der er på mode, eller hvilke diæter man bør spise efter. Nogle medier har mere tendens end andre til at melde ud, at nu er der en ny kur, som har fået en eller anden case-person til at tabe så og så mange kg.

Disse kure eller diæter har det med at komme og gå, og derfor skal man være sikker på, at man vil gå ind i et bestemt sæt regler om sin kost. Man skal være sikker på, at det virker, og man skal være sikker på, at det er noget, der passer til en.

Et aspekt man skal huske at have med er økonomien. Superfood er på mange måder et marketingbegreb, der er lavet til at sælge flere af den pågældende fødevare. Hvad enten det gælder acai-bær, tang, blåbær, granatæble eller noget helt andet, kan prisen godt være højere end andre frugter og grøntsager.

Og når disse superfoods ikke er videnskabeligt påvist sundere for dig end æbler og appelsiner, giver det måske ikke mening for dig at bruge mange penge på at spise dem. Det er selvfølgelig frit for den enkelte, og kan man lide smagen, skal man bare spise dem, men er disse eksotiske frugter og bær på menuen udelukkende for sundheden, er der billigere alternativer.

Superfoods er tit i plejeprodukter

Ingredienser plejeprodukter

Et sted hvor superfoods ikke er gået af mode er i de plejeprodukter, vi bruger. Granatæble, blåbær, havtorn og mange andre bær og frugter bliver tit brugt i alt fra hudcremer til shampoo, og her giver det også lidt bedre mening.

Andrea Elisabeth Rudolphs mærke af plejeprodukter, Rudolph Care, er eksempelvis bygget op over acai-bærene. Huden har som regel godt af de vitaminer og mineraler, man kan presse ud af en række frugter og grøntsager, men der er en klar fordel ved de spændende bær og frugter i forhold til denne type produkter.

Rudolph Cares produkter kommer naturligvis også til at dufte af acai-bær, ligesom produkterne med granatæble, blåbær eller noget tredje kommer til at dufte af disse frugter eller bær.

Det er typisk dufte, som vi godt kan lide at dufte til, og derfor er det mere naturligt at bruge disse frugter og bær i plejeprodukter, shampoo, sæbe og lignende, end det er i vores kost, hvis vi kun gør det for sundhedens skyld.

Share.

Leave A Reply