Undgå bumser efter træning med disse 3 tips

0

 

Motion og træning er godt for både sindet og kroppen, og det anbefales, at du får en halv times motion hver dag. Men måske har du oplevet, at din hud kan have tendens til at få urenheder, som følge af bakterier og sved på huden, efter en god og svedig omgang træning.

Det er noget de færreste synes er sjovt at rende rundt med, og derfor er det vigtigt at pleje din hud både før og efter din træning, hvis du vil undgå bumser. Her får du tre tips til, hvordan du kan undgå bumser efter træningen.

Rens dit ansigt, inden du træner

Selvom det er de færreste, der rent faktisk gør dette, er det ikke desto mindre en ret essentiel ting at huske, hvis du vil undgå bumser og urenheder på huden efter træning. Når du træner, bliver du nemlig svedig og varm i huden, og det gør, at dine porer åbner sig. Når porerne er åbne, vil din hud være mere modtagelig over for skidt, snavs og bakterier fra tøj, redskaber, maskiner mv. Alt dette ophober sig på huden, og du risikerer at få uren hud med bumser.

Derfor bør du, inden træning, sørge for at rense dit ansigt med en mild ansigtsrens, så du fjerner alt skidt og snavs fra dagens løb. Det betyder også, at du skal fjerne alt makeup, som ligger på huden i form af foundation, pudder, concealer og des lige. Har du makeup på, når du træner, vil huden ikke kunne skille sig af med sveden ordentligt, fordi din makeup blokerer porerne, og dette resulterer i bumser.

Du kan med fordel benytte en mild ansigtsrens eller renseservietter uden parfume. Det danske mærke Ecooking har forskellige former for rens uden parfume, og har også renseservietter lige til at smide i tasken.

Når du har renset dit ansigt og fjernet makeuppen, er det vigtigt at huske en god dagcreme, så huden ikke bliver tør. Det øger nemlig risikoen for bumser.

Gør udstyr og tøj rent

Dette tip gælder både, hvis du træner hjemme eller i et fitnesscenter. Både maskiner, måtter og andre træningsredskaber bliver svedige og fyldt med bakterier. Især, hvis der er andre end dig, der bruger dem. Derfor bør du spritte både redskaber og maskiner af, inden du træner med dem, men også efterfølgende, så den næste ikke tager fat i en svedig og ulækker håndvægt.

Du bør også sørge for at bruge svedtransporterende træningstøj, og sørge for, at dit tøj er rent fra gang til gang. Det skal du, fordi dit tøj hurtigt absorberer en masse sved og bakterier fra træningen, og det sætter sig dermed også på huden, hvilket ikke er særlig sundt.

Rens ansigtet efter træning

Nu hvor du har trænet som en gal og sveder afsindig meget efter et hårdt træningspas, er det tid til at komme i bad. Badet er enormt vigtigt efter træning, fordi du vasker sved og bakterier af huden og dermed forhindrer bumser i at titte frem. Brug igen en mild rens til at rense ansigtet for skidt og snavs.

Hvis bad ikke er muligt, bør du som minimum rense ansigtet med en rens eller renseservietter, så du fjerner al sved og bakterier efter din træning. Plej derefter huden med en god fugtighedscreme. Her har Ecooking også et fint udvalg af forskellige dag- og fugtcremer.

Share.

Leave A Reply